Zelfgemaakte appeltaart in Ghana! - Reisverslag uit Agona, Ghana van Pieter en Ilze Jonkman - WaarBenJij.nu Zelfgemaakte appeltaart in Ghana! - Reisverslag uit Agona, Ghana van Pieter en Ilze Jonkman - WaarBenJij.nu

Zelfgemaakte appeltaart in Ghana!

Door: Pieter en Ils

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Ilze

10 Februari 2008 | Ghana, Agona

Bij deze is het felicitatieregister voor Ils d’r 23e verjaardag geopend. We vieren het hier met een kop koffie en een stuk zelfgemaakte appeltaart met slagroom!

Helaas hebben we ook wat treuriger nieuws. Afgelopen donderdag zijn de Black Stars door Kameroen uitgeschakeld (1-2) in de halve finale van de Africa Cup. Waar het altijd één en al feest en herrie was na een gespeelde wedstrijd verlieten de supporters nu met hangende schouders het community center.
Gisteravond is er door het elftal nog wel voor een mooie afsluiter van het toernooi gezorgd: met 4-2 werd Ivoorkust verslagen. Toch nog reden voor een feestje. Vanavond is de finale van het toernooi tussen Egypte (de winnaar van twee jaar terug) en Kameroen.

Afgelopen week hebben we hier enorm gek weer gehad. We horen nu officieel naar de droogste en heetste periode van het jaar te gaan, waarin de wind uit de woestijn over het land waait. Nu zit er alleen een front precies boven Kumasi, waardoor het overdag heel warm, maar tegelijk heel vochtig is en het de afgelopen nachten een paar keer ongelofelijk hard geregend en gewaaid heeft. Donderdag liepen we terug vanuit Agona naar school toen het ging regenen; in no time helemaal nat! En toen we vrijdagavond uit eten gingen voor Ils d’r verjaardag konden we vanaf het balkon toekijken hoe Kumasi ongeveer onderstroomde.
We zijn er nog niet helemaal achter of dit weer in deze tijd van het jaar vaker voorkomt. Nana Afia zegt dat het normaal is, maar de serveerster had het over een wonder van God.

Op school liep het de laatste tijd ook raar. In januari kwam de broer van Nana Afia helpen met lesgeven op school. Het was echt superrelaxed om gewoon drie fulltime leraren op school te hebben, zodat de klassen ook beter verdeeld zaten, en er meer structuur was. Hij gaf op een goede manier les en heeft ons ook ontzettend geholpen met het voor elkaar krijgen van de put. Het was voor ons een beetje de eerste Ghanees die zijn zaken niet op ‘Ghanese wijze’ (lees: langzaam) regelde.
Twee weken geleden was hij alleen opeens ‘ziek’. Helaas kwamen wij hem daarna twee keer ’s avonds in het dorp tegen met een flinke kegel. Ook Nana, die hem overdag ging bezoeken kwam terug met het verhaal dat hij knikkebollend op zijn stoel zat en als een dronkeman praatte.
Het was voor ons een enorme teleurstelling om hem zo te zien. Van de één op de andere dag van iemand die supergoed en gedreven zijn werk deed naar een dronkeman. Hij zei nog dat hij langs wilde komen op school, maar hij is niet meer terug geweest…

Door hem is Nana er gelukkig wel van overtuigd geraakt dat er een derde docent nodig is op school. Dus afgelopen maandag stond daar ineens een nieuwe docente. Ze kon ons alleen niet echt overtuigen van haar kwaliteiten als docente. Tijdens haar lessen gaan kinderen een uur lang naar de wc (dat doen ze buiten in de bosjes), rennen gillend door de klas en over de veranda en staan gemoedelijk met z’n vieren buiten ‘water te drinken’. Ergens rees bij ons het idee dat ze de kinderen niet helemaal in de hand had ;-)
Komen we vrijdag bij Nana, blijkt dat zij haar geld heeft gegeven om niet te komen, maar om de één of andere reden blijft de docente dus wel komen. (het is hier redelijk gebruikelijk om wel geld te vragen voor werk waar niemand je om gevraagd heeft)
We zijn erg benieuwd of ze er maandag weer is en wat Nana hiermee gaat doen. We houden jullie op de hoogte!

P.S. Ellen, hartelijk bedankt voor de extra fotoruimte! We gaan ons best doen :-)
(klik op het kopje foto’s links in het kader voor alle foto’s)

• 10 Februari 2008 - 13:12

Gefeliciteerd Ilze!!

• 10 Februari 2008 - 15:10

Machelina:

Ilze gefeliciteerd!!

Appeltaart ziet er goed uit! Wij eten het hier ook 'ter ere van...'

x m

• 10 Februari 2008 - 16:06

Tante Elly:

Ilze van harte gefeliciteerd met je 23e verjaardag. We wensen je een hele gezellige dag toe. Geniet ervan!!!

• 10 Februari 2008 - 17:10

Bart & Emmy:

Ilse,

Van Harte met je verjaardag. Pieter, jij met je meis.

B & E

• 10 Februari 2008 - 17:46

Petra En Coline:

Hey Ilze! Van harte met je 23ste verjaardag!! In april een feestje??

• 10 Februari 2008 - 18:52

Fam. Baas:

Ilse van harte gefeliciteerd met je verjaardag, heeft de appeltaart gesmaakt?! Ook al was je niet in De Lier bij je ouders, je opa was er toch dus ik denk dat ze daar ook op jou geklonken hebben.

Groeten van ons

• 10 Februari 2008 - 19:04

Carla:

Ha Ilze! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Wat leuk dat jullie een appeltaart hebben gemaakt!! Hopelijk smaaktie goed :) Weer heel veel succes en sterkte in de komende tijd en Gods zegen voor het nieuwe jaar!
    Liefs, je nichtje

• 10 Februari 2008 - 19:13

Arie En Harmien:

Ha Ilse, van harte gefeliciteerd met je verjaardag in het verre Ghana. Ook Pieter gefelisteerd. De appeltaart van je ouders ter ere van jou was erg lekker.Dus we hebben het meegevierd.Maken jullie je de Ghanese manieren(alles langzaaaaaaaam) ook al een beetje eigen? Of blijf je in hart en nieren westerlingen? Veel succes met alles. Lieve groeten van Arie en Harmien.

• 10 Februari 2008 - 22:00

Evert En Wil:

ha jarige nicht.
    van harte meid, en nog hèèl veel jaartjes toegewenst.
    verlang je alweer een beetje naar huis, of moet je daar nog niet aandenken.
    lachen, die appeltaart, net zo lekker als die van je moeder?
    dat kan bija niet,
    en nog steeds erg leuk en mooi al die verhalen van jullie.
    het ga jullie goed, nog een fijne gezegende tijd met elkaar.
    liefs van de 'doolhof'.

• 11 Februari 2008 - 06:49

E & Ard:

Lieve jullie!
    Nogmaals gefeliciteerd :). Inderdaad een stoer telefoontje Ils. En het blijft leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te zien. Wat zijn die zwarte kindjes mooi... Zucht ;). E heeft zijn gelekoorts-prik gehaald en het visum is aangevraagd: komt echt dichtbij! Hij heeft er zin in.
    Geniet van de komende weken en een dikke knuffel vanuit Rotterdam!

• 11 Februari 2008 - 08:39

Albert, Karen &kids:

Gefeliciteerd Ilse met je verjaardag nog!
    Wat een heerlijk ontbijtje kreeg je zeg!!:D Ik lees nogsteeds met veel plezier jullie verhalen! Super!
    Geniet nog lekker en groetjes,
    Karen

• 11 Februari 2008 - 15:30

Wienanda:

Nou, jullie hebben idd. goed je best gedaan!!

Ils, van harte (en Pieter ook!) Als jullie terug zijn groot feest? Papa 60, David 10, en nog wat gemiste verjaardagen ;)

• 11 Februari 2008 - 19:34

GJ, M, M En L:

Hai lieverds! Helemaal geweldig al die foto's! Appeltaartje was smullen denk ik en ik hoop dat de tompoucen zijn gelukt, haha! Heerlijk je weer even gesproken te hebben gisteren, vond Manuel ook trouwens. Dikke kus van ons allemaal!

• 11 Februari 2008 - 19:44

Lotte:

Ha Ilz, en Pieter!!

Ik ben natuurlijk weer de hekkensluitster (je kent me), maar daardoor niet minder hartelijk; gefeliciteerd met je 23e...
    Dat we tijdens je komende levensjaar maar wat meer maanden in hetzelfde land mogen doorbrengen!

Knuffel,

Lotte (die ene uit Delft)

• 11 Februari 2008 - 20:31

HJ:

Ils van harte gefeliciteerd!
    Erg leuk om al die foto's te zien, geeft een goed en leuk beeld!
    Veel plezier en sterkte verder.

• 12 Februari 2008 - 10:45

Jochem:

Yow Gefeliciteerd!!! Leuk zo al die foto's en zelfs een filmpje :D. Fijn dat het nog goed gaat en dat julie de Nederlandse verjaardagstraditie niet vergeten ;)

• 12 Februari 2008 - 15:25

Ellen:

van harte gefeliciteerd met je verjaardag Ilse! Wij hebben ook een gebakje op (we hadden nog 2 verjaardagen..)

Fijn dat ik (en anderen)nu zoveel foto's kan zien!

Ben benieuwd of de lerares nog terug komt als ze niet betaald wordt!

Hoe is het met de waterput?? Functioneert alles nog naar behoren??

Tot horens!

Ellen

• 16 Februari 2008 - 17:31

Leon:

nog gefeliciteerd met jullie verjaardagen! Leuke verhalen om te lezen.

Greetz.

• 24 Februari 2008 - 14:57

Ma:

Bedankt voor je mail.
    We hebben het er van de week wel even over.Hebben jullie nog wat over van het verjaardagspakketje??Zijn er nog "lekkere"dingen die we mee moeten nemen??Denk er over na..dan horen we dat graag.
    Dikke kus, jullie ma.;)

• 28 Februari 2008 - 19:42

Thirza:

Hee :)

Wel heel erg laat, maar nog van harte gefeliciteerd Ilse! Ik hoop dat het jullie nog telkens zo bevalt in Ghana als eerst, wel jammer zeg van die leraar..

Maar wens jullie nog heel veel plezier daaro en succes met het werk op het schooltje! Ik mis het allemaal nog steeds ontzettend veel, zou morgen wel weer terug willen :P

Liefs Thirza