Vakantie! - Reisverslag uit Agona, Ghana van Pieter en Ilze Jonkman - WaarBenJij.nu Vakantie! - Reisverslag uit Agona, Ghana van Pieter en Ilze Jonkman - WaarBenJij.nu

Vakantie!

Door: Pieter en Ils

Blijf op de hoogte en volg Pieter en Ilze

09 Maart 2008 | Ghana, Agona

Dat was het dan, ons laatste weekje op school. Komende week gaan we reizen en vakantie vieren. Heerlijk!!!!

Afgelopen week was het bevrijdingsdag (Marchingday) en zoals ik de vorige keer schreef vroegen wij ons af of ze echt alleen maar zouden marcheren. Alle scholen van Agona en omstreken stonden naast elkaar in rijen opgesteld en hebben eerst 2 uur naar de chief van Agona 'geluisterd' die zijn hele verhaal in het Twi hield, terwijl alle kinderen op school Engels moeten praten. Daarna hebben ze 1 rondje gemarcheerd...en dat was het!! Dus op onze vraag aan de kinderen wat ze precies doen op Marchingday was het antwoord 'Yes yes, we march.' toch niet eens zo'n gek antwoord. Man, wat was dat vreselijk saai!!

Vrijdag zijn we met de oudste kinderen en 3 juffen naar de dierentuin in Kumasi geweest. De juffen kwamen ongeveer in galajurken op school aan. (Waarschijnlijk net zoals vroeger in Nederland, ga je voor een uitstapje gepast gekleed. Wij waren in elk geval een beetje underdressed.) We zijn met de hele groep met de schoolbus naar Kumasi gegaan. Toen we door het eerste dorp na Agona reden werd er gevraagd of dit dan Kumasi was. Eerst waren ze allemaal nog hard aan het zingen, maar toen ze de hoge gebouwen, de stoplichten en de hoeveelheid mensen zagen werd het een stuk rustiger in de bus! Hun ogen vielen er bijna uit!
De dierentuin was een groot succes. We hebben erg hard gelachen om een aap die een juf onderspuugde (jammer van je galajurk ;-) ) en om sommige kinderen die echt heel bang waren dat de beesten uit hun kooien zouden komen! Bij het hok van de leeuwen werd direct het rijmpje opgedreund dat ze erover geleerd hadden.
Na de dierentuin hebben we alle kids naar huis gebracht en hebben we ze allemaal hun werkjes van het afgelopen half jaar gegeven. Dat vonden ze erg mooi. "Oh, I show it to my mother!!" Normaal zien de ouders helemaal niet wat ze op school maken. We hopen dat de ouders het ook leuk vinden om te zien.

Komende week gaan we heerlijk vakantie vieren! Morgenochtend vertrekken we met de bus naar Tamale, dat is in noord Ghana, vandaar uit gaan we naar Mole national park en daarna naar het uiterste noorden naar de grens met Burkino Faso. Het noorden blijkt een stuk armer en droger te zijn. (Al was het juist daar iets minder dan een jaar geleden helemaal overstroomd). Met een beetje geluk zien we olifanten en krokodillen. Verder is het voor ons eigenlijk ook een beetje een verassing. We hebben er in elk geval erg veel zin in!!

• 09 Maart 2008 - 18:06

Willeke:

Super leuk berichtje Ils en Pieter!
    Ook nog bedankt voor julli super lieve smsje op PVT! :D het was daar super!

Jullie zijn al bijna terug! Joehoe! geniet er nog ff van hè? En doe de groeten aan e en ma!

X Willek

• 09 Maart 2008 - 18:17

Emmy:

Hoi hoi,

Leuk en goed om weer van jullie te horen.
    Geniet lekker van jullie vakantie!!
    Wij zijn net terug van de wintersport...is even anders dan bij jullie!

X Emmy

• 09 Maart 2008 - 18:23

Fam. Nanninga:

Hallo daar...

Geniet nog van jullie laatste weekjes!!!
    Leuk om jullie berichtjes te lezen en zo te weten wat jullie daar doen. Wat een verschil met Nederland...

Groeten van Bas en Mirella

• 09 Maart 2008 - 18:45

Albert, Karen &kids:

Fijne vakantie!!

• 09 Maart 2008 - 19:04

Gerrianne:

Jullie welverdiende weekjes vakantie gaan nu bijna in! Geniet er van, en maak maar veel foto's van de mooie natuur van Ghana. ik ben reuze benieuwd wat voor wilde dieren jullie allemaal tegenkomen.
    tot snel!!

liefs Ger

• 09 Maart 2008 - 19:45

Annelies:

Do not feed the crocs! Veel plezier, en kom veilig terug!
    Wanneer en hoe laat komen jullie eigenlijk aan? Misschien kan ik er zijn met Thom.

Liefs,
    Annelies

• 09 Maart 2008 - 22:33

Betteco:

Leuk berichtje om te lezen, klinkt goed :) Een hele fijne vakantie!
    Groetjes Betteco

• 10 Maart 2008 - 08:57

GJ, M, M En L:

Heerlijk joh vakantie! En wat een leuk idee om zo'n uitje te organiseren voor de kinderen! Geniet lekker komende weken en tot snel!

• 17 Maart 2008 - 11:16

Ellen:

Hoi Ils en Piet,
    Geniet van je vakantie, rust lekker uit en kom tot rust. Succes met het moeten overschakelen naar een leven weer in NL. Dat zal wel onzettend wennen worden!

Fijn dat alles goed is gegaan. Hoop jullie gezond en wel hier in NL weer snel te zien!

Dikke kus
    ellen

• 17 Maart 2008 - 13:38

Ariane:

He luitjes!!
    Hoe was Mole, heel aangekomen? En waar zijn jullie nu? Ben benieuwd!! Geniet er nog even van, want hier is het koud! Slaap met sokken aan :)
    Doe liefs aan iedereen als je terug bent in Kumasi
    liefs aad

• 24 Maart 2008 - 20:28

Elly Plender:

He, veel plezier dit laatste weekje,
    en Lijda??? hoe ruikt het daar???
    Fijn om elkaar weer te zien??
    Adios....

• 30 Maart 2008 - 10:42

Ma Van Den Dool:

Hoi Lieverds.
    10 dagen Ghana!!!
    Wat een land!...wat een ervaring!!
    Bedankt dat jullie ons alles hebben laten zien,hoe jullie daar leefden en werkten en... wat jullie daar aten en dronken en... hoe jullie je lieten vervoeren...bus,taxi of trotro.
    Ewout en ik hebben dit als heel bijzonder ervaren.Heerlijk om jullie volgende week weer te zien,maar dan hier in ons natte landje!Sterkte met afscheid nemen van alles en iedereen..en een goede reis. Nogmaals super bedankt voor alles!! :) ;)

• 30 Maart 2008 - 10:56

Nathalie:

Nog even en dan zit jullie reis en werk er in Ghana op. Zal wel moeilijk worden om van dit alles afscheid te moeten nemen. Sterkte daar mee!
    Misschien tot gauw in Nederland, waar het vooral fris en nat is...

groetjes, nathalie